sunnuntai 15. helmikuuta 2015

Ystävänpäivä: Miten koira on muuttanut minua ihmisenä?

Hei ja hyvää ystävänpäivää!
Näin ystäväpäivän päätteeksi mieleni teki väsäillä teksti lähinnä siitä mitä Edy minulle merkitsee.

Koira on muuttanut minua ihmisenä: Ensinnäkin harvoin sitä tulee ajatelleeksi, mutta kun itse mietin muutaman vuoden taaksepäin, niin olin aika erilainen ihminen. Edy on suoranaisesti muuttanut minua ihmisenä, se on tuonut minulle elämään todella paljon hyvää. Esimerkiksi olen ollut masentunut. Minulla oli yhdessä elämänvaiheessa peräkkäisiä negatiivisia tilanteita, jotka kasaantuivat ja tekivät olostani todella ahdistuneen ja stressaantuneen, samaan aikaan kärsin loppuunpalamisesta. Kun Edy tuli minulle, en ole sen jälkeen ollut tippaakaan masentunut.
Ennen olin tyttö, joka oli hyvin sulkeutunut, piti kaiken sisällään, ei sanonut jos oli sanottavaa, vaan jätti kaiken päänsä sisään muhimaan. Minun oli myös hyvin vaikea jutella "tuntemattomille" ihmisille, puhe oli takeltelevaa ja se tuntui vaivaannuttavalta. Työnsin myös usein ihmisiä itsestäni poispäin sen takia, että en osannut olla avautunut. Kyllä joo minä kavereilleni juttelin normaalisti ja muuta, mutten koskaan avautunut siitä miltä minusta oikeasti tuntuu. Minulle mielessäni oli suuri häpeä itkeä ihmisten katseen alla. Ja mitään terapiaa en halunnut edes ajatella, kun en osannut jutella tuntemattomille ihmisille. Olen vähän vieläkin sen tyyppinen, että luottaakseni ihmiseen, minun on vietettävä tämän kanssa paljon aikaa ja minun on tunnettava oloni "turvalliseksi". Minulla ei ole juuri koskaan ollut sitä henkilöä johon voi luottaa ja luottamukseni on rikottu niin monesti, että toisinaan se luottaminen on hyvin vaikeaa.
Kaikki kuitenkin muuttui, kun 26.12.2012 meille tuli tämä karvalapsi. Koiran vaikutusta masennukseen on myös tutkittu. On todistettu, että useille ihmisille koira on ollut huikea apu masennukseen. Eikä se ole ihmekään. Koira tuo tietyn rytmin ja vastuun arkeen, koirasta on pidettävä huolta ja hassuilla tempauksillaan se tuo jokaiseen päivään sen oman positiivisen latauksen, joka vaikuttaa ihmisen aivoissa heti. Masentuneet ihmiset eivät juuri koe päivissään mitään iloa ja näin vaipuvat vaan syvemmälle siihen. Minulla koira oli huima apu, koska olin unelmoinut omasta koirasta niin pitkään kuin muistan ja olen vielä erittäin eläinrakas. Koiran silittely ja hoivaaminen myös vapauttavat ihmisen kehossa kemiallisen mielihyvän, joka vaikuttaa meihin kokonaisvaltaisesti.

Edy on myös parantanut itsetuntoani ja tuonut esiin minussa oikean minäni. Ehhei, enää en ole se sulkeutunut, arka tyttö josta ylempänä puhuin, en todellakaan! Nykyään en pelkää sanoa jos minulla on sanottavaa, sanon mielipiteeni ja ajatukseni niinkuin ne näen ja vaikka suoraan päin tuntematonta naamaa. Edy on senkin puolesta auttanut minua, että kykenen sujuvasti pulpattamaan juttuja vaikka ihan tuntemattomien kanssa lenkillä ollessani, tai koirapuistossa (silloin kun siellä kävin vielä). Veikkaan että tähän on vaikuttanut tuo vastuu mikä koirasta on tullut, olen kouluttanut koiran ja siihen on vaadittu tiettyä määrätietoisuutta. Koiran koulutus kouluttaa siis myös ihmistä.

Olen myös oppinut tuntemaan itseni ja olen oppinut muuttamaan tiettyjä asioita itsessäni koiran avulla. Voin sanoa, että kun olin stressaantunut ja ahdistunut, niin olin hyvin terävä, äkkipikainen, kiukkuinen ja ylipäätään nopeasti ja voimakkaasti reagoiva ihminen. Hassua, että koira on muuttanut minua tässäkin suhteessa. Nykyään olen tasainen, harkitseva, suunnitelmallinen ja rauhallinen, eli aivan täysin päinvastainen. Mutta näinhän se on, että stressi ja ahdistuneisuus vaikuttaa myös eläimeen kuin eläimeen, jopa koiraan. Kuin koira on stressaantunut, ahdistunut ja pelokas, niin sen pelkokäyttäytyminen voi olla välttelevää, tai aggressiivista, tai kummankin näiden sekoitusta. Näin ollen itse välttelin epämieluisia asioita kaikin mahdollisin tavoin ja sitten ahdistuin vaan enemmän, jos ne otettiin puheeksi ja sitten siitä saattoi syntyä tunnepurkaus, kun mentiinkin äärimmilleen. Olen huomannut, että mitään tällaista minulla ei ole enää ollut koko aikana, jona minulla on ollut Edy.

Mitä Edy minulle yleisesti merkitsee?
Niin paljon etten sitä juuri sanoin voi kuvailla... Minulla ei juuri koskaan ole ollut ketään ihmistä tukena ja turvana, joten olen oppinut käsittelemään asioita yksikseni ja se on koulinut minusta kylmähkön, varovaisen ja sulkeutuneen. Tämän saman seikan takia eläimet ovat olleet minulle aina aivan erityisessä asemassa ja minulla on ollut niihin aina paljon voimakkaampi tunneside kuin ihmisiin. Näen koirat hyvin puhdassieluisina eläiminä. Jos itse rakastat koiraasi, niin se rakastaa sinua vilpittömästi takaisin.
Edy on suoraan sanottuna tehnyt minusta paremman ihmisen ja kaikki yllä kerrottu todistaa sen. Vielä olen jokseenkin kesken, koska osaan olla toisinan kylmähkö ja minun on hankala näyttää tunteitani, mutta opin edelleen.
Minua suorastaan inhottaa ihmiset, jotka esineellistävät koiriaan (tai lemmikkejään ylipäätään). "Sehän on VAIN koira!", tuota kuulee usein, mutta minun kohdallani tuo asia menee siihen, että SE koira on paljon tärkeämpi minulle kuin valtaosa ihmisistä, voisin sanoa melkein, että tärkeämpi kuin kukaan ihmisistä, mutta on toki yksi ihminen, joka on samalla viivalla Edyn kanssa, mutta en ikinä halua, että minua pakotettaisiin valitsemaan näiden väliltä, en yksinkertaisesti kykenisi siihen.
Ylipäätään, en näe koiraa alaisenani. Minulle koira on työkaveri, harrastuskaveri, perheenjäsen ja eritoten YSTÄVÄ. Ja voin sanoa, että puolustan koiraani niin kuin äkäiset äidit lapsiaan, mutten pidä koiraa lapsenani. Tärkeydessä sitä voi verrata samaan minun kohdallani. Tämä myös selittää sen, miksen ehkä niin kovin mielelläni anna Edyä kelle tahansa hoitoon... Heivaavatko vastuuntuntoiset äidit lapsensa kenen tahansa käsiin? En oikein usko. Edy ja koirat ylipäätänsä ovat selvästi tulleet minun elämääni jäädäkseen. Puhun paljon koirista, olen kiinnostunut koiriin liittyvistä asioista, tykkään koiratapahtumista ja koiraharrastuksista ja olen kova pälättämään koirista. : D Vaatii paljon poikaystävältäkin kestää se, mutta minä olen minä ja Edy on tuonut minun elämään niin paljon hyvää, että miksen antaisi sille sitä hyvää takaisin ja tekisi sen elämästä koiran elämän arvoista ja tuntuista?


Lopetan tämän tekstin nyt ystävänpäiväsanoihin, jotka on tarkoitettu ihmisille pohtimaan sitä, mitä koira on todellisuudessa:
Koira ei piittaa siitä oletko rikas, vai köhä. Se ei välitä hienoista autoista, talosta, tai omaistuudesta. Sitä ei kiinnosta miltä näytät, luokittelevatko muut sinut kauniiksi vai rumaksi. Sitä ei myöskään kiinnosta, että vedätkö päällesi ne uusimmat merkkivaatteet, vaiko ne kirpparilta hamstratut verkkarit. Vaikka sinulla olisi ollut huono päivä, kotona odottaa se yksi tyyppi, joka ottaa sinut aina riemulla ja rakkaudella vastaan. Silloin kun tuntuu, että kaikki muut kääntävät sinulle selkänsä, niin uskollinen ystävä pysyy aina rinnallasi. Koira ei muistele pitkään kiukkujasi, vaan on anteeksiantava. Kuinka monesta ihmisestä voi sanoa samaa? Meillä on paljon opittavaa näistä puhdassieluisista kavereista.
Kaiken kaikkiaan koira on meille työkaveri, harrastuskaveri, luottohenkilö ja ennenkaikkea YSTÄVÄ.
Ja muistakaa tämä: Vaikka koira on ehkä vain pieni osa sinun elämääsi, sinä olet koirallesi koko elämä. Joten meidän tehtävämme on tehdä koiran elämästä elämisen arvoista ja tuntuista. Pidetään hauskaa yhdessä, harrastetaan, opitaan ja nauretaan, kaiken ei tarvitse olla niin vakavaa. :)


Näihin tunnelmiin on hyvä lopetella. Tekstin lukioille myös, jos sinulla on koira, mieti onko se muuttanut sinua millään lailla. :) Ajattelu voi herättää mielenkiintoisia oivalluksia. :) Vaikka yleinen ajatus on, että ihminen muuttaa kouluttamalla koiraa, mutta se muutos tapahtuu myös huomaamatta toisinpäin.

6 kommenttia:

  1. Hieno kirjoitus! Koira totisesti on tärkeä ystävä<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! :) ja todellakin on, tämä koira on myös omalla tavallaan muuttanut minun näkemyksiäni ja käsityksiäni koirista yleisesti. :)

      Poista
  2. Ihana kirjoitus! Välillä tuntui kuin olisin omia ajatuksiani ja kokemuksiani lukenut tekstistäsi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, kiitos :) mukavaa, että teksti on herättänyt ajatuksia, se oli sivussa vähän niinkuin myös tarkoituksena. :)

      Poista
  3. Samaa tulin kirjoittamaan kuin edelliset kommentoijatkin :) Koira ja eläimet ylipäätään tuovat iloa niin monelle ja rikastuttavat heidän elämäänsä. Koirat ovat minullekin äärinmäisen tärkeitä ja ovat tuoneet elämääni niin paljon iloa, naurua, uusia tuttavuuksia ja avoimuutta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, näinhän se on. :) Eläimet tekevät minutkin vaan niin onnelliseksi ja tosiaan tuovat päiviin aina sen positiivisen latauksen, että en voisi kuvitellakaan eläväni ilman niitä. :)

      Poista